Tuesday, October 12, 2010

:: Maklumbalas yang kabur

Salah satu kelemahan diri yang dikenalpasti sejak dulu adalah tidak boleh disoal ketika dalam keadaan blur sebab nanti jawapan/response yang diberikan adalah berunsur kebluran yang teramat..kadang-kadang, bila dah jawab, baru sedar diri sambil tepuk dahi “aiks, kenapa aku jawab camtu ek? dan lepas seketika, hati pun  berdialog “takpe2, cuba berlagak cool, seperti anda sedang buat lawak tadi”..kadang-kadang jawapan yang diberikan boleh buat yang menanya itu rasa macam “lor, aku silap tanya soalan ke?”..ok2, jenis gelabah pun ye..pastu muka macam tak bersalah bila dah tahu kasi jawapan salah..seperti senario hari ini:

Senior: Nik, bawak kereta ari ni?
Nik: Bawak
Senior: Parking kat mana? ada kereta kene saman kat bawah (ok, kami di sini agak ketakutan bila DBKL muncul..haha)
Nik: Dekat 7E..tapi kalu dah bayar parking, tak pe kan??..(see, sepatutnya soklan sebegini rupa tak patut wujud dalam sejarah komunikasi hari ini..dah la kasi response dengan muka serius..hehe)
Senior: Ye lor, kalu dah bayar, tak apa la..(dengan wajah yang blur sebab response anak buah dia itu..sori ya)
Lepas tuh, aku hanya menunduk kepala di sebalik monitor setelah sedar diri “ Nik, tadi kau tanya soklan standard darjah berapa?” ..serius, colleague2  yang berkesempatan mendengar response aku tuh, sure diorang dah dapat suntikan vaksin yang mampu mengelikan hati diorang di pagi hari…at least level stress korang dah turun 0.01 % mendengar response orang blur camtu..

Nota blur: Kalu aku kurang kasi response tuh, maknanya aku tengah blur....macam jawab exam, kalu nampak aku senyap semacam sambil main2 pen, itu maknanya aku blur tak tahu nak jawab apa..kan kalu  jawab jugak, sah2 pemeriksa lagi sakit hati baca jawapan aku..hehe

No comments: