Friday, December 10, 2010

:: Sila buat ayat menggunakan perkataan ‘Mempersiasuikan’

Owh..teringat zaman belajar BM dulu, ada soalan yang suruh buat ayat berdasarkan sesuatu perkataan kan..Tapi hari ni, kita bukan nak belajar buat ayat, tapi kita nak mengenali perkataan yang kembar siam nih..ada bunyi Hang Tuah, ada bunyi Hang Li Po..cuma bunyi Sammy Vellu je tak kedengaran..hehe..

Pagi tadi, rakan sekerja hantar sesuatu kat dinding buku muka dia

2010-12-10_183624

Google adalah pakar forensik yang cemerlang..so, gigihlah google mengesan DNA perkataan tu....dan hasilnya:
Menurut Wikipedia(http://en.wikipedia.org/wiki/Manglish), "mempersiasuikan"  bermaksud  disgraceful, derived from hokkien "siasui" + malay.(e.g. "Sungguh mempersiasuikan" or "Very mempersiasuikan" which means very disgraceful/humiliating/embarrassing)

Kat pantry opis, ada satu white board . Dan hari ini perkataan ‘mempersiasuikan’ telah diabadikan di white board itu supaya staff2 opis ni boleh belajar merosakkan bahasa kebangsaan..haha..

Nota: Adik-adik dilarang sama  sekali  menyalahgunakan perkataan ini dalam kertas ujian Bahasa Melayu, apatah lagi dalam kertas ujian subjek lain :D

3 comments:

Rohani Hashim said...
This comment has been removed by the author.
Rohani Hashim said...

nik, bukan ker mem, per, kan tak leh ada dlm 1perkataan....kalaua da mem, per tak leh ada kan....ahahah betol ke tak eh?


masa BM form 4 n 5, hany sokmo tido dlm kelas, patot r spm, BM xdpt A ;)

nik said...

haha..ntah la..nik dah lupa perihal imbuhan-imbuhan nih..hehe.. kena ty housemate nik nih, cikgu BM :)