Wednesday, July 13, 2011

:: [Tutorial] Apabila berlaku konflik antara Skype dan WampServer..

2011-07-13_132431                    VS                           images

 

..maka haruslah berusaha mendamaikan mereka dengan berhemah..

Mengikut ayat skema, Skype adalah salah satu medium komunikasi secara maya seperti Yahoo Messengers mahupun MSN dan seangkatannya dengan tujuan membuktikan US dengan Malaysia tu macam jiran sebelah tingkap je.. Jarang sebenarnya guna Skype ni , tapi tuntutan kerja di opis memerlukan diri ini untuk install di PC lalu memulakan komunikasi dengan masyarakat luar negara tanpa kamus di sisi demi kerja yang diamanahkan walaupun gigih cepat-cepat google definition kat online dictionary supaya tak kantoi bila tak paham sesuatu ayat.. hehe.. Actually, Skype ni ada kemudahan video call, phone/mobile call dan instant messaging..tp setakat hari ni, hanya pandai guna untuk instant messaging je....Untuk tahu lebih lanjut, boleh cari bahan bacaan tambahan di Skype

Pasal WampServer ,nak menerang secara ayat skema, macam tak berupaya…maka minta jasa google jugak..hehe

WampServer is a variety of packages enable WAMP (Windows, Apache, MySQL, PHP/Perl/Python) to be downloaded on a Windows-based computer.

Tak paham , tak apa..sebab matlamat tutorial kali ini adalah untuk membantu sesiapa yang berada dalam persekitaran WampServer dan dalam masa yang sama menjadi pengguna Skype..

Ok, masalah yang ingin diterjemahkan dalam tutorial kali ini adalah berhubung konflik dalaman yang berlaku apabila kedua-dua program ini, ‘Skype’ dan ‘WampServer beroperasi di dalam PC anda yakni ‘Wampserver tidak dapat berfungsi apabila anda online Skype’.. so tak kan nak offline Skype semata-mata nak on Wampserver kan..so,orang tua-tua kata, sikap tolak ansur membawa kebaikan kepada kedua-dua belah pihak.. maka, penyelesaiannya adalah Start WampServer dahulu  SEBELUM online Skype’.. Jika anda online Skype dahulu, maka WampServer akan merajuk’ .. actually ada option lain yang lebih teknikal , tapi tutorial yang lebih simple akan mudah masuk dalam kepala kan..hehe..

 

Sumber : http://drupal.org/node/275914

3 comments:

Rohani Hashim said...

nik, hany takde wampserver....hihi tp ada skype. tapiii skype hany kan selalu jer delay terima dan hantar mesej. tensen arrr...ingtkn internet nye hal, tp internet ok pun dia tak ok.

nik said...

yup, skype tu siap boleh keluar icon 'loading' time nak hantar msg..hehe..

Rohani Hashim said...

kekdg delay nye lama sgt nik...ahaha boleh tak puas hati jugak.hohoho