Friday, July 2, 2010

:: Misteri senaskah suratkhabar dan sekeping tiket lrt..

Selain KTM Rawang-Seremban dan bas RapidKL, LRT Star juga termasuk dalam senarai pengangkutan awam  perjalanan harian rumah <-> opis..

Setiba di stesen lrt dalam pukul 8.30 pm, tidak kelihatan sesiapa di depan kaunter..yang ada cuma seorang staff yang kusyuk menunduk kepala ke bawah..ya, sedang kusyuk menelaah senaskah suratkhabar Kosmo nampaknya..begitu sibuk dia hari ini sehingga hanya sempat membaca suratkhabar di waktu malam..

Akibat terlalu kusyuk membaca, staff itu bertindak di luar kemachoan diri tatkala aku berdiri depan kaunter..tahap kegelabahan dan kekejutan staff tersebut mampu mengundang kemusykilan kepada sesiapa sahaja di situ..malangnya aku je kat situ..punya la gabra + gelabah + terkejut  staff itu lalu sepantas kilat melempar suratkhabar ke bawah..kemudian beliau dengan automatik menegakkan badan lalu melemparkan senyuman seorang staff LRT yang berwibawa lagi mesra pelanggan.aku hanya mampu terkebil-kebil melihat tindak-tanduk staff itu yang jika dikira tahap kelajuan tindakan refleknya itu barangkali boleh sipi-sipi menandingi kelajuan cahaya..
Aku: Bandar Tasik Selatan..
Staff itu: (lalu menghulurkan tiket)
Staff itu lagik : Sebenarnya, bos marah baca suratkhabar time keje..(statement cover malu barangkali)
Aku : ooo…(macam biasa, tu je respon time mode stress tapi dalam hati berdialog “laa..patut la ko gelabah semacam je..kalu betul2 bos ko depan mata tadi, sah2 ko pura-pura sawan kan..haha")
..lalu, meninggalkan kaunter menuju ke platform tanpa menoleh ke belakang sama ada staff itu sambung baca suratkhabar ke tak..
..beberapa minit kemudian, dapat miscall dari housemate..so, call semula..
Housemate : nik, kat maner?
Aku: tgh tggu tren..nape?
Housemate: kitorg nk makan kat D’santai, nk join?..(kebetulan restoran tuh tak jauh dari lrt station tuh)
Aku: ok..nt nik pegi sane..
..dengan konfiden aku meninggalkan platform lalu menuju ke arah kaunter..dan staff itu kelihatan masih kusyuk membaca suratkhabar..dan kali ini dia sekali lagi tersentak tapi tidak seserius tadi..haha..

Aku: tak jadi naik tren..(lalu menyerahkan tiket)
Staff itu: (mengambil tiket dan menekan2 di mesin tiket) sebenarnya boleh je masuk ikut situ..
Aku: bukan, saya tak guna tiket nih, saya tak jadi naik tren..(ok, ayat agak tunggang-langgang di situ..aku plak yang gelabah)
Staff itu : (penyakit gelabah kembali lalu cepat-cepat dia kembalikan duit)
Aku: terima kasih
selepas kejadian di atas, aku bagitau member yang aku refund tiket lrt..then, dia cakap “boleh ke refund tiket lrt"?”..rentetan soalan itu, aku mula terpikir

“Tiket lrt boleh refund ke tak sebenarnya?”

IMG_0561photo digrab dari google image 
ke kalu dah masuk,  dah dikira sebagai ‘Anda telah guna perkhidmatan lrt walapun tidak naik lrt’ ???..jika jawapan adalah …

“Tidak boleh”

.. maka, adalah diharapkan agar staff itu tidak dibuang kerja walaupun hanya kerana membaca suratkhabar ketika bertugas..hehehe…

2 comments:

cippzzySHMR said...

salam..

nik,

cipah pun dh terpk dah ms bc td..bleh ek refund?

1st time tau!

nik said...

salam cipah..

ntah la, rasanya staff tuh dah gelabah sangat sampai terus hulurkan duit semula..hehe..rezeki jgn ditolak..