Monday, March 21, 2011

:: Apabila tauhu melakukan aksi akrobatik..

..maka tunggang-langgang dan terbaliklah tauhu itu ..hehe..

SDC14505

Tauhu Puff ( merujuk nama yang tertera pada plastik pembungkus)..tauhu ni biasa orang letak dalam mee kari..memandangkan mee kari belum masuk dalam cooking list version 1.0 , maka sebagai permulaan, just buat benda yang lebih simple ..hanya memerlukan teknik terbalikkan tauhu..bunyi macam simple, tapi mari kita lihat hasilnya dengan note : Ini adalah Kuih Tauhu Terbalik Version 1.0..maka sebarang kecacatan harus diterima dengan redha..hehe

 

SDC14515-4

..dan inilah hasilnya..hah, tetiba terus letak hasil kan..

  ok2, resepi adalah seperti di bawah, boleh diubahsuai ikut kreativiti dan selera masing2..


Bahan-bahan adalah:

1) Tauhu puff (ada juga orang panggil tauhu goreng)..aku beli secara timbang kat Pasar Sg.Besi.. 1 gram = Rm1.00 ,kalu tak silap aunty tu cakap..tapi ada yang dah siap jual dalam 10 biji/paket kan..

2) Resepi asal suruh letak isi udang, tapi lepas tengok harga udang RM16/sekilo kat pasar..lupakan dulu..haha..ganti dengan daging burger ayam yang dicincang dan digoreng terlebih dahulu..

3) Telur sebijik

4) Lada sulah

5) Sedikit garam..sebab dah guna daging burger, so budget dah tak perlu letak garam..tapi kena letak jugak sikit...tauhu kan tasteless..

6) Daun sup dan daun bawang

7) Lada (dipotong halus2) ..sebenarnya sekadar nak kasi nampak variasi warna je..hehe..

8) Minyak masak untuk menggoreng..


Mekanismenya adalah :

1) Potong bentuk pangkah (X) kat bahagian atas tauhu..pastu keluarkan isi ,then terbalikkan tauhu tersebut..dan rupa paras tauhu yang terkini akan seiras kelopak bunga yang tak mekar..

2) Untuk buat inti, campurkan isi udang/isi daging burger/daging cincang dengan telur, lada sulah, daun bawang/daun sup, lada,sedikit garam dan isi tauhu yang telah dikeluarkan tadi..gaul rata..

3) Inti yang siap digaul dimasukkan ke dalam tauhu yang diterbalikkan itu.

4) Tauhu yang dah siap berinti digoreng dengan api yang perlahan sehingga garing keemasan..(kadang2 terkuatkan api gak sebab penat tunggu nak garing..hehe..)

5) Dah siap, best makan panas-panas dengan sos cili..apatah lagi kalu cicah dengan sos cili jenama Life, dah macam makan ayam KFC..hehe..


 

SDC14518

 

Jika tangan yang selalu pegang senduk atau biasa join tarian kebudayaan macam si Usop Wilca (maksudnya berseni lah tu) tiada masalah untuk membuat potongan yang lawa, tapi sebab tangan ini selalu pegang mouse dan keyboard, maka lihatlah betapa kembangnya kelopak tauhu di bawah..hehe..

 

SDC14530

 

Inti yang lebih tidak perlu dibazirkan..maka terciptalah burger seperti di bawah dengan inti yang dimasak terlebih dahulu.. roti burger adalah daripada jenama Gardenia yang ada 5 biji/paket dengan harga RM1.90..

SDC14543Note: Ini menu dinner malam tadi selepas makan bihun tomyam ( nafsu makan yang sukar diramal dan ditafsir oleh diri sendiri )..hehe..  

 


Soalan trivia:

Aura memasak boleh muncul dengan faktor pengaruh laman sosial, betul atau tidak?

Jawapan :

Sila lihat bukti di bawah..thanks Kak Jemah aka pemilik blog viruspadu.com

 

screenshot new

No comments: