Friday, March 25, 2011

:: [Tutorial] Menukar fail PDF kepada format Word menggunakan Google Docs

Note: Fungsi upload di Google Docs ini tidak berfungsi apabila mengunakan browser Firefox 4.0 (25 Mac 2011).. Tutorial ini telah berjaya diuji menggunakan browser Chrome, Safari 5, Opera dan IE 9

 

Pening kepala bagaimana nak edit PDF fail? Jika anda ada Adobe® Acrobat® X Pro yang membolehkan anda create dan edit  fail PDF, sudah tentu anda tak perlu berdepan dengan masalah ini. Tapi ia memerlukan komitmen dari segi kos..Lazimnya, pelayar internet akan memburu perisian yang free tapi berfungsi dengan baik..tapi jarang yang kasi free seumur hidup sebab ketika kita seperti mahu tepuk tangan sebab berjaya jumpa perisian yang free, tetiba kecewa sebab tercatat ‘ Free trial for 15 days’.. Ok, untuk mengubat kekecewaan itu, apa kata mintak jasa baik Google Docs..tapi sebelum apa2, kena bagi tau awal-awal yang size maksima untuk file PDF adalah 2MB dan hanya 10 muka surat pertama yang boleh diproses . (ok, mungkin kecewa lagi)

 

page1

Google Docs boleh diakses dari http://docs.google.com menggunakan akaun Google yang sedia ada.

 

page2

Home untuk Google Docs. Untuk upload, klik button yang disediakan.

 

page3

Ada 2 pilihan untuk upload fail sama ada dengan klik ‘Select files to upload’ atau terus drag fail ke dalam ruangan ‘Drag and drop files here’ (Note: Fungsi drag and drop ini  tiada dalam IE 9, Opera, Safari)

 

page5

Untuk menukarkan fail PDF kepada format yang mudah untuk diedit seperti words, pastikan pilih option di atas.

 

page4

..dan juga pilih language yang digunakan dalam fail PDF tersebut

 page6

 

2011-03-25_164211

Sebelum menekan butang ‘Start upload’, user boleh pilih lokasi untuk simpan fail yang telah diupload dan juga memilih sama ada fail tersebut boleh diakses oleh orang lain atau hanya terhad untuk paparan diri sendiri sahaja..

page7

Process upload bermula.

page8

Setelah selesai proses upload, dengan klik pada nama fail pdf tadi, user akan dipaparkan dengan dokumen yang telah diconvert .. Setiap page dalam dokumen itu akan dipaparkan dalam 2 bahagian iaitu image (paparan seperti dalam fail pdf ) dan disertai susunan ayat yang boleh diedit. Susun atur (alignment) mungkin berbeza dari yang asal. Sesetengah image yang terdapat dalam fail PDF asal juga mungkin tidak dapat diconvert dengan betul..sebagai alternatif, user boleh save image di fail PDF asal, kemudian attach dalam dokumen baru ini.

 

page9

Tool bar yang disediakan untuk memudahkan proses mengedit..

2011-03-25_165150

User boleh edit dan save kepada format yang disediakan

 

 

 

Rujukan : Blognotes , Google Doc Support

No comments: